














































































| |
Na tuto akci jsem se vydal s velmi příjemnou informací:
letos pojedou parní lokomotivy :
556.0506, 534.0432 a 534.0323 ! (štokr s povolením mimořádné přechodnosti)
- to tady skutečně ještě nebylo ...
 |
6.prosince 2003, krátce před 7:45. Jsme opět v Teplicích,
u příležitosti Mikulášské zvláštní jízdy. Stíhám ještě
vyfotit magnet dnešní jízdy, štokr 556.0506. |
 |
U viaduktu za Teplicemi vedou vlak "kremáci"
534.0323 a 534.0432, |
 |
zatímco štokr je na postrku. V Louce u Litvínova se
situace obrací: souprava vyjíždí úvratí směrem na Osek. |
 |
Takže do stanice Hrob vjíždí souprava vedená štokrem
za hlubokého houkání "americké" sirény. |
 |
Kremáci na postrku ve stanici Hrob. |
 |
Fotografové se připravují na odjezd vlaku. |
 |
Štokr na viaduktu za stanicí Hrob se mi schoval za závoj
páry (ono dost pršelo a foukal silný vítr), |
 |
ale kremáci vyšli perfektně. |
 |
Čekání u viaduktu za Mikulovem se protáhlo na cca 1,5 hodiny.
Mezitím přestalo pršet, začalo chumelit a posléze se vyjasnilo. Nevím,
co matka příroda jesště připravuje (padající trakaře a pod.), a tak
fotím alespoň "kadibudku". |
 |
Ve stanici Dubí je zase úvrať, a tak jsou na čele vlaku
opět kremáci - matka příroda docela přeje, je hezky. |
 |
A ještě jednou: na začátku (konci?) viaduktu ještě
jeden záběr vedoucího kremáku, který projíždí těsně kolem. Za
chvíli se vše ponoří do oblaku páry, dýmu a jisker. |
 |
... a když se rozptýlí, vykoukne panorama, které nevyniká
technickými detaily, ale hýří barvami. Projíždějící štokr opět
všechno zahalí oblakem ze svého komínu a já zjišťuji, že za těch
pár chvilek focení necítím mrazem ruce... |
 |
No a jsme na Moldavě. Štokr 556.0506 připraven ke zpáteční
jízdě. |
 |
V poledním sluníčku na Moldavě. |
 |
Výhled ze strojvůdcova stanoviště na štokru. |
 |
Kremáci u vánočního smrčku. |
 |
Vedoucí 534.0323, hledící do bývalé NDR, teď pojede na
konci. |
 |
Souprava mikulášského vlaku míjí bývalou staniční
budovu "Nové město". |
 |
Za zastávkou Nové město začíná prudké klesání
směrem k Mikulovu. |
 |
Asi 100 metrů za začátkem klesání se trať noří do krátkého
tunelu. |
 |
Dvojice kremáků ve stanici Hrob. |
 |
Kvůli nehodě vlaku "Bouřňák" skončila jízda
ve stanici Dubí. |
K nehodě uvádím výňatek ze "svodky ČD":
Dne 6.12.2003 ve 13,13 hod. došlo v žst. Dubí za vjezdu zvl. Os 36699 na 3. stan. koleji k vykolejení lokomotivy (DKV Č. Budějovice) a 3 vozů. Bez zranění. Vyšetřuje RIBŽD Ústí n/L. Na DI ohlášeno ve 14,15 hod. Nakolejeno 7.12.2003 v 6,36 hod.
8.12.2003 Mladá fronta DNES Severní Čechy uvedla:
"Stalo se to na rovném úseku, kdy vlak pomalu zajížděl do zastávky v Dubí. Je téměř jisté, že za nehodu může jen stav kolejí. Neselhal člověk," uvedl včera šéf ústeckého ředitelství Českých drah Jiří Kolář.
Vlak zaskřípěl, několikrát poskočil a k hrůze cestujících skončil mimo koleje. Nehodu, při níž se nikomu nic nestalo, zažili lidé, kteří v sobotu cestovali zvláštním vlakem. Mikulášský parní expres Bouřňák plný dětí dojel z Teplic na krušnohorskou Moldavu, havaroval při cestě zpět. Když vlak pomalu sjížděl z hor do železniční zastávky v Dubí, mimo trať se náhle ocitly dva vagóny a jednou nápravou i parní lokomotiva, která je táhla.
"Příčinu nehody zatím vyšetřujeme, ale na sto procent se dá říci, že neselhal člověk. V místě se zřejmě rozšířily koleje nebo v nich byl nějaký lom. Vlak táhly lokomotivy, které jsou těžší než ty, jež tam běžně jezdí. Souprava sice byla abnormální, ale vše odpovídalo předpisům, prohlédnutá byla i trať," uvedl včera šéf ústecké pobočky Českých drah Jiří Kolář, který se na místo nehody byl podívat.
Následkem havárie celá souprava nabrala zpoždění 150 minut. Cestující, kteří nechtěli s dětmi čekat, odvezly do Teplic narychlo přistavené autobusy. Nehoda nepřerušila ani provoz na trati, pravidelné spoje jezdily dál po vedlejších kolejích. Cestující kolize mírně rozladila, byli však rádi, že se nikomu nic nestalo. "Co se dá dělat. Mohlo se stát něco horšího. Železničáři za to asi nemohou," uvedla v sobotu Marie Ptáčková z Ústí nad Labem, která zvláštním vlakem cestovala.
"Je to škoda. Hrozně jsem se těšil, že si celou trať objedeme. Vypadá to, že jsme dojeli," stěžoval si krátce po vykolejení vlaku jedenáctiletý Jakub Kelich z Teplic.
Michal Švec z Klubu přátel krušnohorské železnice, který jízdu pořádal, se obává, že kvůli nehodě nemusí vyjet sváteční vlaky, které chce spolek vypravit na Vánoce. "Ty ale už potáhnou lehčí lokomotivy. Takové, které tu běžně jezdí. Snad se vše uskuteční podle plánu," uvedl.
Vykolejené vozy a lokomotiva zůstaly v Dubí přes noc, ráno je pak vyprostil nehodový vlak s jeřábem.
 |
Při nehodě se nikomu nic nestalo. Vykolejila první hnací náprava u lokomotivy,... |
 |
... všechny podvozky u prvního a druhého vozu a první podvozek třetího vozu. |
 |
S nehodou měli určitě všichni organizátoři mnoho starostí: popřejme
jim tedy úspěch při dalších akcích! |
Foto a text: S.K. 10.12.2003 |