














































































| |
Roku 1870 popovické
panství koupil František Ringhoffer, starosta Smíchova a zakladatel světoznámých
průmyslových závodů (Nám, příznivcům drah je zejména znám smíchovský
podnik, který dodával vagóny a vozové skříně nejenom do Rakousko-Uherska,
ale zcela zdatně i na export). Postavil zde zcela nový pivovar, který vybavil
špičkovou moderní technologií pocházející většinou z vlastních továren.
Rok 1874, kdy byla uvařena první várka piva, je základním datem
novodobé historie Velkopopovického Kozla.
 |
Pivovar - již tradičně - pořádá pro své příznivce a
zákazníka Den Kozla - spojený s poznáním pivovaru i jeho výrobků
. Letošní - dvanáctý - se konal 5.VI.2004. |
 |
Pro mne byla největším lákadlem "němka"
555.0153 v čele mimořádného vlaku z Prahy do Strančic a pak
"pendly" mezi Strančicemi a V.Popovicemi. |
 |
Druhým lákadlem byla samotná trať - vlečka do pivovaru
nejdříve strmě stoupá od Strančic až k brněnské dálnici, kterou
podjíždí a opět strmě klesá k pivovaru. Před pivovarem je klesání
ještě spestřeno táhlým obloukem, kde se trať stáčí téměř o 180
stupňů. |
 |
 |
Němka se přihnala od Prahy v obráceném
postavení a s cca 20 minutovým zpožděním. Mírné přeháňky
slibují, že stoupání ze Strančic bude opravdu akční. |
 |
 |
Pohled na posunující němku prozrazuje 2 skutečnosti:
plánovaný čas odjezdu do Popovic se dodržet nepodaří a stoupání
vlečky je značné. |
 |
 |
Rychlost 30km/h, pokud není překročena, tak
je určitě naximálně využita. Strojvůdce ví, že výjezd do stoupání
nebude žádná hračka. |
 |
 |
Zatímco vjezdové návěstidlo míjí s hrdostí
mohutné lokomotivy, za předzvěst se jí dojet nepodaří. Stoupání a
mokré koleje dokázaly své.
Vlak uvízl a vysvobození přichází ve formě "Veselé krávy"
(714.012), která zatlačí a souprava se konečně sune žádaným směrem. |
 |
 |
Mimořádný vlak zcela zaplnil kolejiště
velkopopovického pivovaru. Aby se předešlo dalším problémům, 3 osobáky
zůstávají v pivovaře. |
 |
 |
Objet soupravu, připojit k soupravě, doplnit
vodu, promazat... Strojvůdce i jeho pomocníci se rozhodně nenudí. |
 |
 |
Konečně na trati... směr Strančice!
A vše nanovo... Akorát Veselá kráva Českých drah se vrací ke své
práci. |
Jako poděkování pořadatelům, ale i pro další informace něco odkazů:
 |
Stránky www.kozel.cz.
Mimo jiné obsahují i zajímavé historické fotografie. Kliknutím na
obrázek "Pivovarská vlečka s lokomotivou řady 423.0" se přenesete
na tyto stránky. |
 |
KHKD byl založen v roce 1981. Zabývá se záchranou a
opravami historických kolejových vozidel. Prvním počinem byla záchrana
a renovace parní lokomotivy 354.7152 z roku 1917 do vystavovatelného
stavu. Sběratelskou činností byla vytvořena vlastní sbírka historických
vozidel, kterou v současné době tvoří deset parních lokomotiv, dvě
motorové lokomotivy, tři motorové vozy a více než 70 osobních a nákladních
vozů. |
Text a foto: Saša Káldy, 5.-6. června 2004 |