Kam pendolino chodí spát (ONJ)

PIC00010.jpg (44453 bytes)
Dráhy Události České pendolino 680.001 - dočkali jsme se! 680.002 - 2. kus u nás! 680.003 - zahájení provozu naposledy do Děčína Technická data Rychlostní poměry Co se vleče - neujede Pendolino v "Lidovkách" Mladá fronta DNES

21.12.2004 Mladá fronta DNES str. 3 Ekonomika

Nejlepší dárek? Jízdenka na pendolino

JAN CIZNER České dráhy

Praha - Nový rychlovlak Českých drah Pendolino vyjede ve čtvrtek na trati z Prahy do Děčína. Zájemci o jízdu soupravou s naklápěcími vagóny tak budou mít možnost splnit si svůj sen.
"V poslední době se množila přání, především od žen, zda by nemohly koupit jízdu pendolinem svým mužům jako originální vánoční dárek. Třeba i na zkušebním okruhu," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Tak teď už mají možnost," dodává.
První pendolino s lidmi odjede pravděpodobně ve čtvrtek z pražského Masarykova nádraží v 10:26 hodin. Zpátky z Děčína by se měla souprava vydat ve 13:57 hodin.
Pendolino může vozit cestující v rámci takzvaného zkušebního provozu. Dráhy rychlovlak začnou nasazovat na některé rychlíkové spoje na trati Praha - Děčín každý den. "Vynechat ale mohou z důvodů zkoušek nebo třeba případných oprav," vysvětluje Šťáhlavský. "Vlak je nadále v testovacím provozu a nemusí být na uvedených spojích nasazen vždy. V některých termínech se tak cestující setkají s klasickou soupravou," upozorňuje Šťáhlavský.
Zájemci o svezení podle železničářů nemusí spěchat, protože zkušební provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců. Vlak totiž musí s cestujícími najezdit padesát tisíc kilometrů.
Pendolino na dokončeném koridoru z Prahy do Děčína bude moci jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu, v některých místech o dvacet kilometrů za hodinu méně kvůli omezením na trati. Pendolino tak nevyužije ani zdaleka svou maximální rychlost 230 km za hodinu. Z takové rychlosti rychlovlaku trvá zastavení 1800 metrů.
Pendolino minulý měsíc vytvořilo nový tuzemský rychlostní rekord, když uhánělo rychlostí 237 km za hodinu. Za to, že o sedm kilometrů překročilo rychlost udávanou výrobcem a povolenou Drážním úřadem, dostaly dráhy symbolickou pokutu.
Vlak Pendolino tvoří dva vozy první třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. Nabízí 331 míst k sezení, dvě místa pro vozíčkáře. České dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů při provozu bude vlak na podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince začne jezdit i po mezinárodních tratích. V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy korun od italského výrobce Alstom Ferroviaria objednaly.