














































































| |
 |
Setkání parních lokomotiv 25. a 26. VI. 2005 bylo vskutku
důstojným vyvrcholením muzejní sezony v Lužné u Rakovníka.
(Pane Blahoši! Kde jste?) |
 |
Pohled na 8 zatopených a funkčních parních lokomotiv musel
potěšit každého příznivce železnic! Ovšem: směstnat 8 lokomotiv byl
nesnadný úkol pro obsluhu stanice (směstnat je na koleje) i pro fotografa
(směstnat je do objektivu) |
 |
Takže, zleva doprava:
354.195, 464.102, 475.111, 477.043, 354.7152, 434.1100, 555.0152, 534.0323 |
 |
Akce začala vlastně už na nádražích, ze kterých byly
vypraveny zvláštní parní vlaky: na Masaryčce a v Chebu.
Chebem nemůžu sloužit... |
 |
464.102 najížděla na svůj vlak poměrně naknap: cca 8:30
(odj. 8:40)
Já spěchám na své oblíbené místo. |
 |
Pohled na dýmající mašinky na mostě přes Vltavu těší kluky
(i ty větší) pěknou řádku let. |
 |
Pohled z cesty: Nové Strašecí |
 |
... a příjezd do Lužné |
 |
To platilo už dávno: Po příjezdu nejdříve napojit koně... |
 |
Ne, to není příjezd šlechtičny IMC - prostě jsem vyčkal, až
se pozornost davu obrátí jinam. |
 |
Součástí celé akce byly i hvězdicové jízdy vlaků tažených
parními lokomotivami. Ale toto se doopravdy povedlo: setkání vlaků na
křížení nedaleko obce Chrášťany. |
Není to poprvé a doufám, že to též není naposledy: předvádění parních krasavic
na točně. Jen snad časem všichni diváci pochopí, že zachování příslušného
odstupu všemi zajistí nerušený výhled pro všechny. Popořadě:
354.195, 434.1100, 354.7152, 477.043, 555.0152, 534.0323
Zajímavý byl i pohled na vystavené nezatopené lokomotivy:
534.0301, 556.0510, 464.053, 324.391, 300.619 ,555.301 s trofejním značením a
423.001.
Na závěr bych rád vyjádřil svůj názor: vzpomeňme na další krásné, leč dnes
neprovozní stroje: 387.043, U47.001, 498.106 ... a další, které
se nerozlučně pojí s význačnými událostmi, s naší historií. Že o dění kolem
těchto pamětihodných exponátů mají lidé zájem, dokazovaly dlouhé fronty před
vchodem do železničního muzea, které si před málokterým jiným muzeem dovedeme
vůbec představit. Akce se zůčastnili i návštěvníci ze zahraničí: němci, rakušané,
poláci.
Uvedení takového stroje do provozu stojí, zejména u velkých rychlíkových
lokomotiv mnoho miliónů korun. Ale kolik strojů by se dalo opravit za oněch 200
miliónů, které chce naše čacká vláda utratit za propagaci referenda, které je
již beztak pasé?
Referendum, ve kterém již řekli občané jiných evropských států: "páni politici,
pracovali jste špatně, vytvořili jste zmetek!"
Text a foto: S.Káldy 25.6.2005
s.k@tiscali.cz
|