Saša Káldy, 1998
Po dobrých počátečních zkušenostech s provozem motorových vozů
řady M290,0 objednaly ČSD v r. 1937 obdobný motorový vůz - tentokrát v ČKD. K jeho
dodávce došlo až v roce 1939...

M 260.0 v libeňském depu v srpnu 1998
... Motorový vůz měl dva naftové motory vodou chlazené,
osmiválcové, s válci do V. Měly průměry válců 150mm, zdvih pístů 190mm a při
1400 ot. za min. dával každý z nich výkon 230 koní... ...Podvozky typu
"Görlitz" byly otočné s čepem. V každém byl uložen naftový motor a
šestistupňová planetová převodovka PRAGA-WILSON s předřazenou hydraulickou
spojkou.... ...Při přímém záběru dosahovalo vozidlo rychlosti 90km/h. Při
zařazeném 6. stupni - do rychla - dosahovalo rychlosti 120km/h. Se zřetelem
na
brzdicí váhu motorového vozu nemohlo však být této vysoké rychlosti v provozu
vůbec využíváno a konstrukční rychlost byla stanovena na 90km/h...

...Rozdělení vozové skříně bylo v půdorysném pohledu symetrické.
Na obouch čelech strojovna, sloužící zároveň jako stanoviště strojvedoucího, a za
ní nástupní plošiny. V čelech vozu byly přechodové dveře s můstky, a protože
každá strojovna sloužila zároveň jako zavazadlový oddíl, byly ještě s obou stran
dvoukřídlové dveře. Dva shodné oddíly pro cestující byly přepychově vybaveny...

... Spouštěcí okna ovládaná kličkou, kožená sedadla 2+2,
větrání sáním nebo přetlakem a vytápění teplovodní. Celkem bylo ve voze 64 míst
k sedění. Zprvu nebyl vůz vůbec označen druhem vozové třídy. Až později byly
jeho oddíly prohlášeny za dřívější 3. třídu. Stupátka u nástupních dveří
byla vysouvací....
... V r.1951 byl odstaven a v r. 1957 byla jeho vozová část vyřazena v dílnách
Šumperk. Spalovací motory byly odprodány karlínskému divadlu do pomocné stabilní
elektrárny.

Tovární fotografie nového vozu. Při východu z libeňského
depa.
Citováno z: Atlas lokomotiv 2. - Ing. Jindřich Bek
Vydal: NADAS 1971
Kráceno
|