Autor: |
Daniel Pavlíček |
Foto: |
L. Schmoll |
|
časopis Železnice č.5 /1977 |
Počátkem jara 1997 byla snesena pozoruhodná, šestnáct kilometrů dlouhá
vlečka ze stanice Tochovice k vodnímu dílu Orlík. Likvidační práce skončily v
květnu vytrháním dvou původně předávacích kolejí přímo ve stanici Tochovice.
 |
Tochovické zhlaví překladiště Lavičky. Sklonovník a torzo
světelného vjezdového návěstidla. (Klikněte na obrázek pro zvětšení) |
Stavba 91 metrů vysoké a 361 metrů dlouhé přehradní
hráze Orlické přehrady byla zahájena 1.října 1954. Pro snadnější přísun
velkého množství materiálu k její výstavbě byla vyprojektovánaa na přelomu let
1956 a 1957 také postavena železniční vlečka, navazující na síť tehdejších ČSD
ve stanici Milín. [1].
Na vlečce byly tři dopravny, a to v km 7,950 až 8,535 dvojkolejná
výhybna Pečice, pak v km 13,584 - 14,437 překladiště Lavičky s deseti kolejemi a na
konci trati, v km 15,336 až 15,954, tříkolejné výkladiště Přehrada. Od tohoto
výkladiště byl materiál ke staveništi dopravován pravděpodobně lanovkou, aspoň
soudě podle dochovaných základů pro stožáry, které lze vysledovat až k areálu
rekreačního střediska Ministerstva vnitra [2] přímo nad hrází.
 |
Viadukt přes silnici Praha - Písek - ještě s
kolejovým svrškem. |
Obsluhu vlečky prováděly dvě lokomotivy 555.0 depa
Zdice.
Když byla přehrada v roce 1964 dokončena, začala vlečka pomalu
pustnout. Zcela se přestal používat úsek Lavičky - Přehrada a druhá kolej ve
výhybně Pečice [3], ale až do devadesátých let do překladiště
Lavičky zajížděly vlečkové vlaky pro zdejší armádní skladiště, kde také měli
lokomotivu T 334.0.
V roce 1995, kdy autor celou trať naposledy procházel, byl úsek
Lavičky - Přehrada pokrytý souvislým lesním porostem, místy stěží průchodným,
přičemž výška stromů se pohybovala okolo pěti metrů. U překladiště Lavičky
byla torza světelných vjezdových návěstidel, návěstidla u výhybny Pešice a
výkladiště Přehrada byla již dávno odstrněna. Vjezd do stanice Tochovice krylo
mechanické vjezdové návěstidlo s nepohyblivou předvěstí. Jinak byl celkový stav
vlečky dobrý, jen místy byly vyhnilé pražce a začal se objevovat náletový porost.
 |
Vjezdové návěstidlo před nádražím Tochovice. |
V nejhorším stavu byl svršek vlečky kolem km 12.0, kde
došlo k silnému podmáčení a těleso vlečky bylo tak zarostlé, že se po něm
prakticky nedalo projít.
Záběry z dnes již snesené vlečky můžeme vidět ve filmu Zbraně
pro Prahu. Byly tady natáčeny scény s obrněným vlakem včetně srážky vlaků.
Poznámky k článku (dovolil jsem si je doplnit v zájmu
aktualizované informace. A.K.):
[1] Jedná se zřejmě o překlep. Vlečka
ve skutečnosti zaúsťovala do stanice Tochovice - zkrátka o 1 stanici dále
[2] Rekreační středisko už Ministerstvu
vnitra nepatří - bylo úspěšně zprivatizováno.
[3] Pozůstatky výhybny u obce Pešice se
nám při naší návštěvě 10.4.1999 nepodařilo rozkrýt. Nacházela se snad výhybna
v hlubokém zářezu pod obcí Pešice? Ten záběr přineseme příště.