Autoři: |
Jan Pták, Milan Šrámek |
Foto: |
Milan Šrámek |
|
časopis Železnice, č.2/1994 |
Před třiceti lety, v roce 1964 byla na řece Vltavě dokončena
výstavba vodního díla Orlík. Z mnoha hledisek se jedná o největší stavbu svého
druhu v naší zemi. Betonová hráz je vysoká 91 m, dlouhá 361 m a zadržuje vody až
do vzdálenosti 64 km. V letech 1961 až 1962 byly v elektrárně Orlické přehrady
postupně uvedeny do provozu čtyři Kaplanovy turbíny o celkovém instalovaném výkonu
4x94,5 MW.
Výstavba vodního díla byla zahájena 1. října 1954. Hlavní
stavební práce byly situovány v těžce dostupných místech, značně vzdálených od
existujících dopravních sítí. Zprvu byl materiál dopravován po železnici do
stanice Milín. Zde bylo vybudováno překladiště o dvou kolejích a materiál se dále
dopravoval automobily. Ve druhé polovině roku 1956 byly zahájeny práce na stavbě
železniční vlečky dlouhé 16 km, do těsné blízkosti přehradní hráze.
 |
Ještě koncem osmdesátých let byl úsek Tochovice -
překladiště Lavičky několikrát měsíčně projížděn vlečkovými vlaky. Vojenská
T334.0840 po příjezdu do Tochovic v červenci 1988. (Klikněte na obrázek pro zvětšení.) |
Vlečka je vedena ze stanice Tochovice východním směrem k
řece Vltavě. V Tochovicích bylo nutné rozšířit kolejiště stanice - pro přechod
vozů z ČSD na vlečku byly určeny 4 koleje o délce 500m. Krom toho byla v Tochovicích
postavena malá výtopna. Na trati jsou nejmenší poloměry oblouků 250m (v dopravnách
180m) a njvětší sklony 19 promile. Stavebně nejnáročnější byly výlomy pro hluboký
zářez u obce Kamenná, protože se zde narazilo na staré poddolované území, o kterém
neexistovali žádné záznamy.
Na vlečce jsou tyto nejdůležitější body: km 0,000 staniční
budova, mezi km 7,950 a 8,535 výhybna Pečice (2 koleje, 2 výhybky), mezi km 13,584 a
14174 překladiště Lavičky (4 dopravní a 6 manipulačních kolejí, 13 výhybek,
kolejová váha o nosnosti 60t, portálové jeřáby o nosnosti 100t a 40t), mezi km
15,336 a 15,954 výkladiště Přehrada (3 koleje, 8 výhybek) a konec vlečky v km
16,008.
Na vlečce byl zahájen provoz 1. července 1958. Obsluhu prováděly
dvě parní lokomotivy 555.0. V letech 1958 až 1962 bylo přepraveno celkem 4857 vlaků o
celkové hmotnosti 2 150 000 tun. Největšího výkonu bylo dosaženo v
letech 1958 a 1960 (2000 vlaků ročně). Hlavními přepravovanými materiály byly štěrkopísky
(1,2 mil. kubických m) a cement (200 tis.t).
Po ukončení výstavby přehrady vlečka pozbyla na významu. Od roku
1967 do roku 1990 využívala armáda překladiště Lavičky pro sklad nádrží. Byly
zde natáčeny záběry obrněného vlaku pro film Zbraně pro Prahu. V současnosti je
traťový svršek vlečky v dobrém stavu, na řadě míst však nelze přehlédnout
postupné zarůstání tratě. Na posledním úseku vlečky z překladiště Lavičky na výkladiště
Přehrada provoz ustal s ukončením výstavby přehrady a svršek je již pokryt souvislým
lesním porostem.
Kromě vlečky Orlík se materiál na stavbu vodního díla dopravoval
i do dalších železničních stanic - do Čimelic, Písku, Záhoří, Červené
nad Vltavou, Vlastce a Týna nad Vltavou. Železnice přepravila pro vodní dílo
Orlík bezmála 2,5 miliónů tun stavebních materiálů. Výstavba celého vodního díla
přišla ve své době na necelou miliardu korun, přičemž náklady na výstavbu vlečky
představaly méně než 50 miliónů korun.
|